My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

כרטיסי אשראי באפליקציה

Back
דף הבית >> מאמרים >> כרטיסי אשראי באפליקציה
ענישת משתמשים בכרטיסי אשראי באפליקציה - האם נכון ?
 
באחד מהסטארט אפים שלהם אני מסייע עלתה שאלה לא פשוטה הנוגעת לכרטיסי אשראי. השאלה היתה האם נכון או בכלל אפשר לקחת מהנרשמים את מספר כרטיס האשראי שלהם כאשר אנו מאפשרים להם לבצע משהו מסחרי באפליקציה למקרה שתהיה פשלה והם ייעלמו או שיעשו נזק כל שהוא במהלך הפעילות העסקית שאנו מאפשרים להם. הנקודה עלתה כחלק מתהליך הפיתוח בו נעשתה התאמה בין צרכי האפליקציה לצרכי המשתמשים כפי שהוגדרו בתוכנית העסקית. אחד מהמובילים טען שאין לו בעיה מבחינה משפטית ומבחינה מסחרית לקחת את פרטי כרטיס האשראי של המשתמש בעת ההרשמה שלו, להחתים אותו על Disclaimer בעת ההרשמה ובאמת במידה שהוא יעשה נזק או תקלה, לגבות ממנו אוטומטית את עלות הנזק.
 
השותף הבכיר השני התנגד חריפות למהלך כגון זה וטע כי מבחינה משפטית מהלך כזה בעייתי מאוד אולם מבחינה עסקית הוא בלתי נסבל ובודאי שלא היה מכניס אותו כחלק אינטגרלי של המודל העסקי והתוכנית העסקית. טיעוניו היו שלא יתכן שהאפליקציה תחתים את המשתמשים שלה על הוראת קבע פתוח ולא מוגבלת הנתונה לשרירות ליבו של מקבל ההחלטות בחברה. ניתן להחתים את המשתמש שהוא יודע שעליו לנקוט בכל האמצעים הנדרשים להמנע מנזקים ותקלות ועל כך שהוא יודע שבמידה ויבצע תקלה במזיד או כתוצאה מרשלנות הוא יישא בתוצאות וישלם את הנזקים שגרם. אולם מהלך הגבייה לא יוכל להיות אוטומטי אלא באמצעות סנקציה של תביעה כזו או אחרת.
 
הנושא המשפטי נבדק והועלו טענות כי כמו שבעת השכרת רכב או לקיחת חדר בבית מלון השוכר משאיר כרטיס אשראי לביטחון כך גם יכול להיות באפליקציה. אולם המצב שונה שכן בעת שכירת רכב או חדר במלון השוכר מקבל את רכוש המשכיר לשימושו הפרטי ואילו באפליקציה מהות השירות שונה לגמרי והמשתמש איננו משתמש לצורך עצמו אלא לצורך שירות של אחרים...יתירה מכך, בעת שכירת רכב או חדר במלון המשתמש יפצה את חברת הרכב עבור הפיצוי שלה שהרס ואילו במידה והנזק היה של צד שלישי הביטוחים השונים יפצו את הצד השלישי ולא חברת הרכב או המלון...
 
הצד המסחרי שהועלה היה חזק הרבה יותר ונטען כי כאשר אתה דורש מהמשתמש בעת ההרשמה או אפילו אחר כך לתת לף את פרטי כרטיס האשראי שלו ובמקביל לתת לו הרשאה לגבות ממנו כספים באופן אוטומטי ללא מתן אישור בכל עת שאתה "רוצה" אתה מקטין מהותית את מספר המשתמשים ואת היכולת שלך להגדיל את כמות המשתמשים במהירות למספרים גבוהים ובכך אתה פוגע בתוכנית העסקית שלך, במספר המשתמשים באפליקציה ובאופן ישיר כמובן שגם ברמת ההכנסות ובתזרים המזומנים.
 
בסופו של הוויכוח הוחלט להותיר את התוכנית העסקית כפי שהוגדרה מראש, לא לדרוש מהמשתמש את פרטי כרטיס האשראי שלו ולהחתים אותו בעת ההרשמה על התחיבות שבמידה והוא יעשה נזק במזיד או ברשלנות הוא יפצה את החברה בגובה הנזק שנוצר. כך ניתן יהיה לחזק את התוכנית העסקית, את מספר המשתמשים ואת התקדמות האפליקציה על פי אבני הדרך שתוכננו בתוכנית העסקית.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים