My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-יזמות
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

יזמות בתחום מוצרי צריכה

Back
דף הבית >> מאמרים >> יזמות בתחום מוצרי צריכה

יזמות בתחום מוצרי צריכה

יזמים בתחום ההיטק ובתחום ההמצאות המתקדמות והמתוחכמות בדרך כלל מודעים לכך שאת היזמות יש לתכנן. מקובל שיזם בתחומים אלו מקיים תהליכי פיתוח עסקי, חושב קדימה, בונה תוכנית עסקית ותוכנית עבודה ומקדם את היזמות שלו על פי התכנון. יזמים בתחומים אלו גם מבינים את חשיבותה של תוכנית עסקית. הם מבינים שכדי להצליח יש לתכנן ובעיקר אחר כך לבצע את מה שתוכנן עם השינויים שנכון לבצע בתוכנית תוך כדי ההתקדמות בהתאם לצורך.

ישנם תחומי יזמות בהם חלק גדול מהיזמים אינו מודע לדברים אלו. תחומים בהם התכנון נדרש בדיוק כפי שצריך אותו בחברות היטק אולם בתחומים אלו לא מקובל "לבזבז כסף" על תכנון שכן כל אחד יכול לתכנן משהו כל כך פשוט...זוהי התחושה המקובלת אצל חלק ניכר מיזמי ה – Low tech.

אני פוגש יזמים רבים מכל התחומים. אחד המאפיינים המוכרים של יזמים (אני מתנצל מראש בפני אותם יזמים המקיימים תהליך עסקי נכון על ההכללה הגורפת)  העוסקים בפיתוח מוצר צריכה כזה או אחר הוא שהם משקיעים כספים רבים בבניית פרוטו טייפ, מגישים בקשה לפטנט בלי להבין לגמרי מה המשמעויות של הגשת הבקשה, לא מתכננים כלל ובסופו של דבר הם מוצאים את עצמם עם פרוטו טייפ או אפילו עם מוצר גמור ביד ללא תוכנית רצינית, בלי שבדקו האם המוצר מתאים לשוק היעד ובלי להבין לגמרי את קהל היעד שלהם, הצרכים שמטרידים אותו והתהליכים הנכונים כדי להפיץ ולמכור את המוצר במידה וניתן בכלל למכור אותו.

כל עסק מחייב תכנון. כל יזם מתכנן בפועל את התהליך אפילו אם הוא לא כל כך מודע לכך. לדוגמא, מישהו שמקים חנות יחפש חנות לשכור במקום שמתאים למוצרים שלו, בגודל המתאים לצרכיו וליכולת הכספית שלו. אחרי שישכור אותה, יחשב כמה מוצרים הוא צריך ואלו מוצרים וכו...יזם זה, מתכנן את התהליך העסקי שלו בצורה הפשוטה ביותר ובאופן מאוד לא מסודר. בצורה כזו הוא מפספס דברים רבים, חוזר על פעולות שלא הצליחו מספר פעמים ומגיע לעלויות גבוהות מהמתוכנן. לעיתים חוסר התכנון מביא את היזמים למצב בו הם מפתחים מוצר שלא ניתן למכירה או שהם לא מסוגלים למכור אותו כיוון שלא הבינו את השוק לפני שהחלו בתהליך הפיתוח.

הצעתי היא לכל יזם ללא הבדל מהו סוג היזמות שהוא מוביל, לקיים תהליך של פיתוח עסקי שבסופו תיכתב תוכנית עסקית שתאפשר ליזם לקדם את היזמות שלו בצורה מקצועית וטובה.

חשוב שתהליך הפיתוח העסקי עבור כל עסק קטן כגדול יכלול את הנושאים הבאים:

 

  • הגדרה ברורה של המוצרים או השירותים שהעסק מעוניין למכור.
  • הגדרת קהל היעד, הלקוחות ופלחי השוק השונים.
  • הגדרת הצרכים שהמוצרים והשירותים מטפלים בהם ומהי עוצמת צרכים אלו.
  • הגדרת המתחרים, יתרונות וחסרונות כלפי המתחרים השונים.
  • הגדרת יתרונות תחרותיים שיש לנו לעומת המתחרים.
  • הגדרת דרכי ההתמודדות שלנו עם היתרונות של המתחרים.
  • הגדרת יעדים אסטרטגיים לטווח של 3-5 שנים קדימה.
  • בניית תהליך עסקי מהיום לשלוש שנים קדימה.
  • הגדרת האסטרטגיה השיווקית ובניית תוכנית שיווק.
  • הגדרה ברורה של המודלים העסקיים.
  • בניית תוכנית פיננסית שתגדיר תמחור, מלאים, מכירות וכל פרמטר פיננסי הרלוונטי לעסק שמוקם, כמה כסף יש להשקיע ומתי, חשוב שהתוכנית הפיננסית תאפשר הבנה והצגה של כל הפרמטרים הפיננסים הרלוונטיים.

 

עסקים קטנים מאוד יכולים ללמוד לבדם (כיום הכל מופיע באינטרנט בהרחבה...) כיצד להכין תוכנית עסקית המתאימה להם ובמידה והם מתקשים בכך הם יכולים לפנות למישהו המומחה בהכנת עסקים ובליווי הקמתם ולהיעזר בו. לעסקים קטנים ובינוניים מומלץ מאוד להיעזר באיש מקצוע מנוסה שיוביל את תהליך הפיתוח העסקי ובסופו אף יכתוב תוכנית עסקית שתתבסס על המידע שנצבר בתהליך הפיתוח העסקי ועל מקורות מידע נוספים.

אינני יכול להבטיח הצלחה למי שיעבוד על פי תוכנית עסקית שהוכנה כהלכה אולם די ברור לי שמי שלא עשה כך מעמיד את עצמו בסיכון גדול ועלול למצוא את עצמו ניצב בפני שוקת שבורה או עסק שקרס כיוון שלא ביצע תכנון עסקי מקצועי בתחילת הדרך.

 

 

 ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי

אייל כוכבא

 050-9375123

eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים