My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7המרכז לתכנון עסקי - טעויות בעת הכנת תוכנית עסקית
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 

טעויות בעת הכנת תוכנית עסקית

דף הבית >> מאמרים >> טעויות בעת הכנת תוכנית עסקית

 

טעויות נפוצות בעת הכנת תוכנית עסקית

תוכנית עסקית מורכבת מספר רב של מרכיבים. לעיתים לוקח זמן עד שהרעיון העסקי הנכון נוצר, התהליכים העסקיים והשיווקיים המתאימים מגיעים והמודל העסקי מגיע למצב של בשלות ומוכנות לבחינה במציאות. לכן כשבונים תוכנית עסקית ורצים אחר כך לגייס הון ולהתחיל את תהליכי הפיתוח והתקדמות המיזם חשוב להצטייד במעט אורך רוח וסבלנות ולבנות את התוכנית העסקית בשום שכל. חשוב לזכור כי זוהי תעודת הזהות שלכם ושל המיזם שלכם ואף יותר מכך זהו ה – GPS שלכם שיוביל את התהליך העסקי ועל פי התוכנית בסופו של דבר תקדמו את המיזם שלכם. בהמשך המאמר מניתי מספר טעויות נפוצות (כמובן יש הרבה יותר...) שלצערנו יזמים רבים הכותבים את התוכנית העסקית לבדם בלי שנעזרו ביועץ עסקי לוקים בהן.

אופטימיות יתר – אחת השגיאות הנפוצות הן אופטימיות היתר של היזמים. רוב התוכניות העסקיות הנכתבות לוקות בשגיאה זו. ליזמים יש נטייה להעריך את המכירות שיבוצעו יתר על המידה...משקיעים מצפים לקבל תוכנית ריאלית ואפילו מעט פסימית. עדיף שהמשקיע יחשוב שהפרזת מעט בפסימיות שלך מאשר שיאמר שכל התחזית הזו אופטימית ולא רלוונטית.

הערכת יתר של חשיבות הרעיון – חשוב שהיזם יאמין ללא סייג ברעיון שלו וגם ברור שהוא חש בביטחון כי זהו הרעיון הטוב ביותר בתחום...מאידף חשוב שיבין כי רוב העולם לא רואה את המיזם והרעיון באופן זה. נקודת המבט הטובה ביותר תושג על ידי מי שיחשוב שיש למיזם יכולת להצליח אם לא ייעשו שגיאות פטליות בדרך. לכן חשוב שתיאור המיזם, היתרונות שלו וכל מה שמתאר אותו ואת היחס שלו למתחרים ולשאר השוק יהיה מדוד, רגוע, מאוד לוגי וללא רגשנות יתר וביטויים בובסטיים הממחישים עד כמה המיזם טוב...

ניתוח לא מספק של התחרות – ישנם יזמים רבים האומרים משפט שאסור לאמרו וממש לא נכון לחשוב כך. אין לנו מתחרים אמיתיים. יזם שיאמר משפט זה ליד משקיע, יגורש מיידית ובמידה ויכתוב כך בתוכנית העסקית היא לא תבחן ברצינות יתרה. גם מי שאינו לוקה בקיצוניות זו נדרש בעת הכנת התוכנית העסקית לבחון היטב את המתחרים והתחרות ולהבין באופן טוב ויסודי מה הנקודות בהן יש צורך להשתפר לעומת המתחרים ומהן היתרונות התחרותיים. לעולם אין לזלזל במתחרים כיוון שיש לזכור שהם כבר שם, הם הוכיחו את עצמם ואנחנו עדיין לא שם וכדאי שקודם נוכיח את עצמנו ואחר כך נתפנה לחשוב שאנחנו יותר טובים מהמתחרים למרות שאז כנראה לא נחשוב כך אלא נחשוב מה לעשות כדי להמשיך להיות טובים יותר...

הסתרת חולשות המיזם – ישנם יזמים אשר חושבים שאם לא יאמרו מהן החולשות של המיזם, המשקיעים לא ישימו לב אליהן. זו טעות חמורה. בתוכנית עסקית המשקיע מצפה שיציגו לו את הנושאים בהן המיזם טוב ואת הנושאים המהווים את חולשות המיזם. במידה וישנן חולשות שלא מוצהרות ולא מטופלות מעל פני השולחן הן עלולות לגרום לחוסר אמון של המשקיע ביזמים לכשיתגלו (והנחת היסוד היא שהכל שקוף ובסוף הכל צף...). אין להסתיר כלום, וכמובן שחשוב לזכור שמעבר לנושא האמון קיימת גם חובת הגילוי הנאות שעל פיה החוק מחייב את היזם לגלות כל מה שהוא יודע לטוב ולרע על המיזם לפני שמבוצעת ההשקעה.

העמסת התוכנית העסקית במידע עודף – יזמים רבים חושבים שיש להכניס לתוכנית העסקית את כל מה שהם חושבים שחשוב. מעמיסים הרבה מידע טכני עם מילים מפוצצות טכניות ואחרות, מכניסים תרשימים מיותרים וגורמים לתוכנית להיות מלאה בפרטים מיותרים הקשורים בעיקר לטכנולוגיה ומשאירים מעט מדי מקום לניתוח השוק ולתהליכים האסטרטגיים והמודלים העסקיים.

אינפורמציה לא עקבית – הכנסת תהליכים עסקיים ושיווקיים שאינם תואמים זה את זה או שאינם מתאימים למיזם. מספרים סותרים זה את זה בחלקים שונים של התוכנית.

לסיכום

הכנת תוכנית עסקית איננה סתם כתיבה של מסמך. יש חשיבות רבה לכך שאדם בעל נסיון יוביל את תהליך בניית התוכנית וכתיבתה שכן כך אפשר להבטיח שתיבנה תוכנית עסקית שתכלול מעט שגיאות ובעיקר לא תכלול שגיאות עקרוניות ותאפשר ליזמים להשתמש בתוכנית העסקית שהכינו גם לגייס הון ממשקיעים וגם לכוון את תהליך הפעילות שלהם בעת הקמת חברת סטארט אפ והרצתה.

 

 

ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי

אייל כוכבא

 050-9375123

eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2017

 

 

 

 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים