My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון
 
המרכז לתכנון עסקי
בניית תוכנית עסקית, ליווי יזמים
סיוע בהקמת הסטארט אפ שלך
 
                         
        
 Business Development Center   

האם לגייס כמה שצריך או מה שאפשר

Back
דף הבית >> מאמרים >> האם לגייס כמה שצריך או מה שאפשר
האם לגייס כמה שצריך או מה שאפשר ?
 
גיוס הון בשלבים הראשונים הינו אירוע לא פשוט. כבר בתחילת התהליך היזמים נזקקים למימון ראשוני בשלב שהם בונים את התוכנית העסקית וצריכים לשלם ליועץ העסקי שמוביל את התהליך. באותו זמן הם צריכים לממן גם את בניית הפרזנטציה ולעיתים אף הגשת בקשה לפטנט. כל התהליכים הללו עולים כסף. אחר כך מגיע השלב שבו העלויות גבוהות בהרבה, מתחילים את פיתוח המערכת, האתר או האפליקציה ויש צורך לשלם שכר לאנשי פיתוח שעלותם גבוהה מאוד. יש שיטות שונות כיצד לממן את השלבים השונים של היזמות, חלק מהיזמים מממן בעצמו את השלב הראשון או שהוא מגייס את הסכומים הראשוניים מבן משפחה או חבר. כשהוא מגיע לרגע שבו צריך לשלם לאנשי הפיתוח בונים את התוכנית העסקית ומנסים לגייס כסף. חלק מהיזמים מגייס אנשי פיתוח למיזם והם מתחילים את פיתוח המערכת בשעות הפנאי כיוון שעליהם להמשיך להתפרנס במקומות העבודה שלהם.
 
השלב הראשוני שבו יש צורך לגייס סכום לפיתוח מחייב את היזמים להיות מוכנים היטב, עם תוכנית עסקית מוכנה, פרזנטציה טובה ורצוי מאוד שיהיה גם פרוטו טייפ מוכן. כיום בישראל בשלב הגיוס הראשוני (הקרוי שלב ה – Seed) מקובל לגייס בין $ 150 K - $ 500 K. נדיר מאוד שמיזם יגייס סכום גבוה יותר אם כי הכל אפשרי. בדרך כלל מי שבונה תוכנית עסקית טובה אשר מביאה בחשבון את כל האפשרויות יראה כי בדרך כלל במיזמי אינטרנט ואפליקציות יש צורך לגייס בשלב ה – Seed סכום אשר נע בין $ 400 K - $ 750 K כדי לסיים את פיתוח המיזם ולבצע פיילוט מלא בישראל על פי התכנית העסקית.
 
אחת הבעיות היא שרוב משקיעי ה – Seed בישראל אינם משקיעים סכומים אלו אלא סכומים נמוכים בהרבה אשר מתחילים ב – $ 50 K ומגיעים עד $ 300 K. מסיבה זו בדרך כלל כשמשקיע מעוניין להשקיע בשלב זה הוא יציע ליזמים סכום נמוך משמעותית מהסכום שהיזם מעוניין לגייס. ההתלבטות האם לגיס את הסכום הזה ולהמשיך לחפש כסף כדי להשלים את הנדרש או לסרב ולנסות להביא משקיע נוסף ורק אז לאחד את שני המשקיעים לסיבוב אחד תוך הפסד זמן וביכון בכך שהמשקיע הראשון לא ימתין קיימת כמעט תמיד. אנו יודעים ש – Time to market בתקופה זו מהווה את אחד הפרמטרים המרכזיים בדרך להצלחה ולכן ההתלבטות בסוגיה זו קשה.
 
כאשר אנו בוחנים מהם השיקולים לגייס גם סכום נמוך אנו רואים שהשיקול המרכזי הינו להזיז את התהליך קדימה, להתקרב לשלב היציאה לשוק וכמובן להתקדם ולהגדיל את הסיכויים לגייס את הסכומים הבאים בהמשך.
 
השיקולים נגד גיוס זה הינם הסיכוי שניתקע באמצע כיוון שאין לנו מספיק כסף וכמובן מחיר הגיוס שלפחות באופן תיאורטי יהיה גבוה יותר במידה ונחלק את הגיוס לשני סיבובים נפרדים.
 
מתוך כלל שיקולים אלו ואחרים שלא נמנו כאן אני ממליץ לגייס את הסכום המינימלי שיאפשר להתקדם אבן דרך אחת לפחות גם אם לא יביא אותנו לסיום הפיילוט בישראל.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים