My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> Time to market
Time to market
 
יזמים רבים מגיעים אלי עם צורך דחוף לכתיבת תוכנית עסקית בתוך מספר ימים ועם רצון להגיע למשקיע מיד וללא כל שהיות. האם באמת תחושת הדחיפות שלהם מוצדקת או שהיא מובילה אותם לכיוונים לא טובים ואף גורמת להם לקחת בעלי מקצוע לא מספיק טובים (או פחות מתאימים למיזם שלהם). והם עלולים מסיבה זו לפתח מוצר לא טוב שאולי אפילו לא יעבוד כלל, אולי בגלל הלחץ והמהירות הגבוהה מדי הם לא יבצעו את התהליכים הנדרשים ותהיינה בעיות פיננסיות, שיווקיות, משפטיות או אחרות. אולי בגלל תחושת דחיפות זו הם בונים תוכנית עסקית חפוזה ולא מספיק מקצועית. אולי בגלל המהירות והחפזון התוכנית העסקית שלהם נכתבת בפזיזות ותחת לחץ גם על ידי בעל המקצוע אשר מכין את התוכנית העסקית ולכן הוא יוציא תחת ידיו תוכנית עסקית לא מספיק טובה ולא כל כך איכותית.
 
כיוון שאני עוסק שנים רבות 
בליווי יזמי וחברות סטארט אפ ובבניית תוכניות עסקיות אני יודע לומר לכם באופן קטגורי כי גם במקרה זה כמו במקרים רבים אחרים החיפזון מהשטן, יש להתקדם באופן רציף וקבוע – אסור לעצור אולם גם אסור לרוץ ולהתקדם באופן חפוז.
 
אחד הדברים שאני מתקשה להבין הינו תהליך קבלת החלטות ארוך ואיטי, חסר תכליתיות והססני אשר לוקח לעיתים שבועות רבים כשבסיומו רגע לאחר שנלקחת ההחלטה לבנות את התוכנית העסקית באמצעות בעל מקצוע מסוים ונחתמה הזמנת העבודה, מופעל עליו לחץ כבד וחסר הגיון לסיים את התהליך בתוך שבועיים שלושה כאילו שבתאריך יעד זה עומדים 10 משקיעים וממתינים לרגע בו יוכלו להשקיע במיזם שלהם...אני רואה גם יזמים שרוצים לפתח מוצר המקיימים תהליך מו"מ איטי שלפעמים אורך חודשיים שלושה עד שהם מקבלים את ההחלטה ואז הם לוחצים את המפתחים שיסיימו את האתר או האפליקציה בחודש ובמהירות רבה כאילו שבזה תלויה ההצלחה שלהם...הם בעיקר גורמים לכך שהמוצר שיקבלו יהיה הרבה פחות טוב...
 
אני אומר ליזמים באופן קבוע שכלל תהליכי הפיתוח בחברת סטארט אפ כמו גם תהליך בניית תוכנית עסקית צריך להיות רגוע ומקצועי ועליו להתקיים ללא לחץ ובקצב התקדמות הגיוני. חשוב לבנות את התהליך כך שיהיה רציף ולא יהיו מרווחים גדולים מדי בין פגישת פיתוח עסקי אחת לשנייה אולם חשוב גם שיהיה זמן מספק בין הפגישות כדי לחשוב, לבחון דברים ולתת לרעיונות חדשים שעולים במהלך הפגישות לשקוע מעט ולהפוך לחשיבה עסקית טובה ונכונה.
 
נוסף לכך כאשר מקיימים את תהליך הפיתוח העסקי וכתיבת התוכנית העסקית בקצב הגיוני ונורמלי וללא לחצים אנו יכולים לקדם את המיזם בתחומים נוספים שהוא זקוק להם כמו למשל בניית צוות אטרקטיבי שיאפשר את קידום המיזם תוך כדי תהליך הגיוס גם אם עדיין לא גוייס כסף ויהיה אטרקטיבי למשקיעים. או כתיבת אפיון לאתר האינטרנט או לאפליקציה (במידה וזה רלוונטי) תוך כדי התהליך, בחינה רצינית של תחום הפטנטים גם אם נראה שאין אפשרות לרישום פטנט בכלל ועוד נושאים אחרים. במקרה שהתהליך לחוץ ויש לוח זמנים קצר מדי אין שום יכולת להעלות לטיפול את הנושאים הללו ובודאי שאין מתי ואיך לטפל בהם.
 
הדבר החשוב הנוסף שאותו אני מכיר היטב וחלק גדול מהיזמים אינו מכיר מספיק הינה המציאות. בפועל, אף אחד לא מחכה ליזמים. תהליך הגיוס ארוך ולוקח חודשים רבים. במקרה המהיר ביותר הוא ייקח 5-6 חודשים וסביר שיארך גם עד שנה. במצב זה חשוב שהיזמים יבינו ששבועיים שלושה נוספים בלוח הזמנים של ההכנות לגיוס שיאפשרו הגעה רצינית ומקצועית יותר למשקיעים, עם תוכנית עסקית טובה ומעטפת רצינית של סטארט אפ ולא של רעיון עם נייר שנקרא תוכנית עסקית הינם מחיר מצויין אשר שווה לשלמו כדי להכין את עצמכם ואת המיזם שלכם לגיוס באופן הטוב ביותר ולהגדיל את הסיכויים שלכם לגייס את הכסף הנדרש לקידום המיזם.
 
עצתי לכם שתתנו לבעל המקצוע אשר בונה עבורכם את התוכנית העסקית להתקדם בקצב הגיוני. חודשיים הינה התקופה המינימלית לבניית תוכנית עסקית טובה ותקופה הנמשכת עד שלושה חודשים לצרכים אלו הינה הגיונית. זיכרו שבניית תוכנית עסקית בפחות מחודשיים מכניסה את התהליך ללחץ מיותר, לא נותנת לכם שום יתרון וגורמת לכך שתתייצבו בפני המשקיעים עם תוכנית עסקית חלשה מדי ומעטפת מקצועית לא מספקת.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2014

 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים