My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 

בחירת כיוון פיתוח בעזרת תוכנית עסקית

דף הבית >> מאמרים >> בחירת כיוון פיתוח בעזרת תוכנית עסקית
בחירת כיווני פיתוח באמצעות תוכנית עסקית
 
אחד המיזמים שהגיעו אלי לאחרונה עסק בתהליך פיתוח חומרה מסוימת שאמורה לסייע למהנדסי חומרה העוסקים ב – FPGA (field-programmable gate array) לשלוט בתהליכי התכנות של ה – FPGA. היזם הינו מהנס חומרה בעל נסיון רב בתחום והצרכים שעלו לו במהלך עבודתו היו אלו שהעירו את הרעיון ובעקבות הרעיון החל היזם בפיתוח אב טיפוס. תהליך הפיתוח בוצע על ידו ועל ידי שני מתכנתים נוספים שהצליח לגייס לטובת המיזם בתמורה למספר אופציות עתידיות בחברה שתקום לכשתקום.
 
כשהיזם הגיע אלי עמדה על הפרק כניסה לאחת מהחממות הטכנולוגיות ולכן הוא רצה לסיים מהר ככל שניתן את תהליך הפיתוח העסקי שנראה לו מיותר לגמרי ולהאיץ את כתיבת התוכנית העסקית כך שיוכל לרוץ איתם מהר ככל שניתן לחממה ולהציג להם את התוכנית העסקית ואת הפרזנטציה.
 
לאחר שהתחלנו את תהליך הפיתוח העסקי, ועברנו על כל שלבי התהליך הגענו בשלב מסוים להגדרת פלחי השוק השונים. בכל תוכנית עסקית אנו מגדירים מספר פלחי שוק וזאת עשינו גם במקרה זה. לאחר הגדרנו את פלחי השוק שאליהם ניתן לפנות ולעניין אותם ברכישת המוצר. היו מספר פלחי שוק ואני התעניינתי מאוד וביקשתי מהיזם לתת לי מספר דוגמאות לחברות אשר שייכות לכל אחד מפלחי השוק שבגדרנו כרלוונטיים. כיוון שהיזם מכיר היטב את השוק ידע לתת לי מספר דוגמאות מכל פלח שוק ואף הסביר לי במה עוסקת כל חברה. בנוסף לכך הסביר לי במה עוסקת החברה שעבורה בחר לבנות את אב הטיפוס, מהם הצרכים שעבורם הוא בונה את המוצר וכיצד יוכלו המהנדסים באותה חברה להשתמש במוצר ולהיעזר בו. כששאלתי אם בדק איתם את חשיבות המוצר ענה שכן. הוא לא בדק איתם כמה יהיו מוכנים לשלם עליו. בנוסף לכך הבדיקה נעשתה רק בחברה זו ואילו בחברות אחרות לא התקיימה בדיקה כלל.
 
כיוון הפיתוח לא נראה לי כל כך כיוון שהצורך שבו המוצר הסופי טיפל היה חלש יחסית והיה נראה לי שהמהנדסים של החברה הרלוונטית לא כל כך יתעניינו בו.
 
הצעתי ליזם שילך לחברות אחרות שהגדרנו כמתחרות בעת הכנת התוכנית העסקית ויבצע איתן את הסקר שביצע עם החברה הראשונה. התוצאות  שהגיעו לאחר ביצוע המחקר היו מפתיעות מאוד גם עבור היזם שלכאורה הכיר היטב את המיזם ואת הסביבה העסקית בה המוצר שלו היה אמור להיות משווק. המהנדסים מהחברה הראשונית שעבורה פותח הפרוטו טייפ, הבהירו באופן מובהק כי הם אכן מרוצים מהמוצר וכי אכן המוצר עשוי לפתור להם מספר בעיות במהלך הפיתוח של המוצר אולם כיוון שהצרכים בהם מדובר לא מספיק חזקים, וכן המוצר לא ממש פותר את הבעיה בפלח שוק זה אלא רק מסייע במעט ולכן הם ישמחו לקבל את המוצר בחינם אולם לא יהיו מוכנים לשלם תמורה עבור המוצר כיוון שהוא מטפל טיפול חלקי בלבד בבעיה שהוא אמרו לפתור.
 
הצעתי ליזם שילך לחברה אחרת בה היה נראה שהמוצר פותר בעיה חמורה ואכן התברר כי המהנדסים בחברה זו גילו התלהבות רבה מהמוצר, היו מוכנים מיידית לרכוש אותו בכסף ואף נתנו מכתב כוונות המגדיר שלאחר שיהיה מוצר גמור הם ירכשו אותו מיידית.
 
במקרה זה, היזם התחיל את פיתוח הפרוטו טייפ לכיוונים מסוימים ללא ביצוע בדיקה מקיפה אלא לאחר בדיקה כללית לגבי המוצר והצרכים שהוא פותר. לו היה מבצע בדיקה מעט יותר מקיפה ורצינית לפני תחילת הפיתוח כפי שאמורים לעשות בעת הכנת תוכנית עסקית היה מפתח את הפרוטו טייפ לכיוון הרלוונטי וחוסך לעצמו זמן פיתוח יקר מאוד של מספר חודשי עבודה ובעיות מוטיבציה בקרב אנשי הפיתוח העובדים ללא קבלת משכורת.


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2013
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים