My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-ייעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ-אתר אינטרנט-אפליקציה-גיוס הון-תוכנית עסקית לדוגמא
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> בדיקה ראשונית של הצרכים הלקוחות והשוק
בדיקה ראשונית של הצרכים, הלקוחות והשוק

אחת הנטיות של יזמים רבים היא לרוץ ולפתח את המיזם שלהם בין אם מדובר על חומרה, ובין אם מדובר על תוכנה או אפליקציה מיד כשעולה הרעיון במוחם בלי לבחון את השטח והלקוחות, בלי לבנות תוכנית עסקית ובלי לבחון שום דבר... חלק לא קטן מהיזמים מניח שכמו שהוא רואה את הצורך ומעריך שהצורך אכן חזק אין בכלל ספק שהלקוחות הפוטנציאליים יראו את הצורך באופן דומה ובודאי שיהיו מוכנים לשלם עבור המענה לאותו צורך. לעיתים היזמים צודקים בהערכתם ולפעמים הם טועים ובגדול. הלקוחות המיועדים לא שבויים בחלומו של היזם ולא מתעניינים ברעיון. יתכן שעבורם הפתרון המוצע כל כך לא אטרקטיבי שהם לא יהיו מוכנים לשלם עבורו ואולי אפילו לא להשתמש בו ללא כל תשלום. מאידך, יתכן שהרעיון נותן להם מענה מצוין לבעיה הנתונה והם ישמחו מאוד לשלם עבור המוצר או השרות.

יש גם מצבים שבהם הלקוחות יהיו מוכנים לצרוך אותו או להשתמש במוצר אם הוא יהיה שונה ממה שהיזם מציע או שהשימוש בו יהיה באופן אחר אבל היזמים לא יודעים זאת כיוון שלא בדקו והם נוכחים בטעות רק לאחר שסיימו את הפיתוח הראשוני והם יוצאים לשטח עם המיזם...הבעיה היא שיתכן שעכשיו ייאלצו לבנות מחדש את המוצר או חלקים נרחבים ומשמעותיים ממנו כדי לתת מענה לצורך כפי שהלקוחות רואים אותו ולא כפי שהם דמיינו אותו. מצב כזה יחייב אותם לחשוב מחדש, לבחון את כל הקונספט באופן שונה, לבנות תוכנית עסקית חדשה, להשקיע סכום כספי נוסף וכמובן שהם ייאלצו להפסיד עוד מספר חודשים עד שהמוצר או התוכנה החדשה תהיה מוכנה.

חשוב להבין שבכל מקרה כשנצא לשטח עם המוצר או השרות שלנו נגלה דברים שלא ידענו ונצטרך להכניס שינויים במוצר. גם אם נהיה הכי טובים, ונדע כל מה שצריך על לקוחותינו ועל השוק שלנו, נבנה תוכנית עסקית הכי טובה ונעשה הכל נכון לגמרי...בכל מקרה יהיו שינויים נדרשים שנגלה בשטח, כאלו שלא חשבנו עליהם למרות הכל, כאלו שמסתבר שחשבנו כך וצריך אחרת אולם ככל שנעשה עבודה מקדימה טובה יותר, עוצמת השינויים, כמות השינויים וההשפעה שלהם על התקציב, על התוכנית העסקית ועל לוח הזמנים יהיו נמוכים יותר.

אם כך כיצד אנו יכולים להימנע ממצבים שכאלו ? אחת הפעילויות הראשונות שעליכם לקיים כיזמים לאחר שהגדרתם הגדרות ראשוניות של המוצר או השרות, לפני בניית אב טיפוס, לפני בניית תוכנית עסקית ולפני הכל, היא בחינה מעמיקה של הלקוחות, חשיבות הצרכים, הנקודות החשובות ללקוחות, מה חשוב להם יותר ומה פחות, על מה הם יהיו מוכנים לשלם ועל מה לא, כמה הם יהיו מוכנים לשלם וכל שאלה שחשוב שנדע לפני שאנחנו מתקדמים קדימה, בונים תוכנית עסקית ומוציאים כספים ומאמצים על פיתוח המיזם. יש חשיבות להגדיר את הלקוחות הפוטנציאליים ואת הספקים המרכזיים שאיתם תעבדו, להכין שאלונים וללכת לבחון את הנחות היסוד שלכם באופן מקצועי ומעמיק. חשוב שתשאלו מאות לקוחות ומספר מייצג של ספקים ולאחר מכן תעבדו היטב את התשובות שקיבלתם ולאורן יש אפשרות לקבל החלטות מושכלות, לבנות תוכנית עסקית טובה ולפתח אב טיפוס שיש לו סיכוי להיות יחסית מוצלח.

אל תתחילו להתקדם ולהשקיע זמן וכסף בלי לבדוק היטב את מה שאתם הולכים לפתח עם אותם אנשים שיהיו הלקוחות שלכם בסופו של דבר ושעליהם תהיה בנויה התוכנית העסקית שלכם.

 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות   1999-2020 ©    
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים