My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 

איך מתחילים לקדם רעיון

דף הבית >> מאמרים >> איך מתחילים לקדם רעיון
כיצד להחליט האם להתחיל לקדם את הרעיון שלך או לא ?
 
היום נפגשתי עם יזם שרצה להתחיל להקים את אתר האינטרנט שיהיה הפלטפורמה של הרעיון שלו. היזם לא ניהל עסק מימיו, הוא שכיר ברמות הניהול הזוטר בעשר שנים האחרונות מאז שהשתחרר מצה"ל. הרעיון צץ במוחו לפני מספר חודשים ומיד הוא החל לפתח אותו. הוא הוציא חסכון שהיה לו ובאמצעותו שילם למספר אנשי פיתוח שיקדמו לו את המיזם ויבנו את האתר שבאמצעותו הוא מתכנן להפעיל את המיזם. היזם לא קיים כל תהליך חשיבה עסקית, לא התייעץ עם אף אחד בעל נסיון מהתחום או עם יועץ עסקי כל שהוא. כמובן שלא נבנתה תוכנית עסקית וכל התהליך מתבצע על פי תחושות הבטן של היזם ועל פי מה שנראה לו. בכל תהליך הפיתוח עד כה (כחצי שנה) לא עורב איש עסקים בעל נסיון עסקי ואפילו ללא קשר לתחום המיזם.
 
היזם הגיע אלי כיוון שהוא הגיע למסקנה שברצונו לגייס הון ממשקיעים והבין כי לצורך גיוס ההון הוא צריך לבנות תוכנית עסקית. לאחר שהיזם הציג לי את הרעיון ואת ההתקדמות בפיתוח שנעשתה עד כה היה די ברור לי כי הסיכויים לכך שהמיזם יצליח נמוכים מאוד עד לא קיימים כלל. כשראיתי את מה שפותח עד כה על ידי הצוות של היזם הרגשתי התחזקה.
 
ביקשתי ממנו כחצי שעת הפסקה ובחנתי מעט את מה שנעשה בעולם בנושא זה. לאחר מכן הצעתי ליזם בעקבות הבדיקה שעשיתי באינטרנט שיסגור את הפעילות של המיזם, ובמקום לבנות תוכנית עסקית שיפסיק לקדם את הרעיון. כל זאת למרות הכספים והמאמצים שהושקעו עד כה. הראיתי ליזם את אתרי האינטרנט הפעילים בתחום והצגתי בפניו את מצבם כולל היתרונות התחרותיים שיש להם עליו והחולשות שלו כלפיהם. הסברתי ליזם כי בניית תוכנית עסקית ברגע זה תהיה בזבוז כסף וזמן כיוון שללא קשר לאותה תוכנית עסקית ורמתה אף משקיע לא ישקיע במיזם כיוון שהשוק שעליו מדובר רווי באתרי אינטרנט חזקים ולמיזם שלו אין שום יתרון תחרותי על פני אתרי האינטרנט המספקים כבר שירות כגון זה אלא דווקא חסרונות וחולשות רבים.
 
היזם ואנשי צוותו היו במבוכה גדולה ולא הסכימו לקבל את מה שהצגתי בפניהם. הם טענו שאני לא מבין בדיוק את כוונתם ואת המיזם ולכן אני חושב שלאתרים הקיימים יש יתרונות תחרותיים כלפי היזם. השיחה ביתה לא נעימה בדומה לשיחות כאלו שאני עובר מדי פעם עם יזמים שמפתחים רעיון שהסיכויים שלו להצלחה נמוכים מאוד. כיוון שראיתי את הכעס והסירוב לקבל את הצעתי על ידי היזם הצעתי לו להפגש עם איש עסקים מנוסה מתחום האינטרנט ועם יועץ עסקי נוסף ולאחר הפגישות איתם יחליט האם להמשיך את התהליך או להפסיק אותו. הבטחתי לו כי במידה ושני אנשי עסקים אלו ימליצו להמשיך את המיזם אבנה לו תוכנית עסקית טובה ואסייע לו בתהליך הגיוס. לאחר כשבועיים התקשר אלי והודה לי מכל הלב על כך שסירבתי לבנות לו תוכנית עסקית ועצרתי את התהליך שעלה לו בהרבה כסף, מאמצים וזמן רב לפני שיעלה לו יותר והוא ישקע לחלוטין לתוך הפעילות.
 
מה שחשוב ללמוד ממקרה זה היא העובדה שלא מתחילים לפתח ולקדם מיזם לפני שבוחנים את השאלות הראשונות הבסיסיות שצריכות להישאל כמו האם הצרכים בהם עוסקים מספיק חזקים ? האם התחום בו מדובר כווי ומלא בספקים ? האם ניתן להרוויח כסף ממיזם כגון זה ? ועוד שאלות שבמידה והתשובה עליהן טובה אז מתחילים לחשוב איך, מה וכמה, עושים תהליך של פיתוח עסקי, בונים תוכנית עסקית ורק אחר כך מתחילים לרוץ קדימה. 


 
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
 
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©  1999-2013
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים